URBANI SUPERBIKE
Po pitanju cijene i ovjesa, novi Italjet Dragster 200 je tvrd orah. Međutim, njegova specifična i složena tehnička rješenja pružaju takvu okretnost i čvrstoću da nas svojim voznim osobinama ovaj skuter pomalo podsjeća na motocikl. Uvjereni smo kako bi se Dragster mogao nositi i s puno više od tih serijskih 17,5 KS, ali teško da mogao privlačiti još više pogleda
PIŠE: TOMISLAV JANKOVIĆ, FOTO: IGOR KREČ
Onaj prvi Italjet Dragster, iz sad već davne 1995. godine, bio je doista jedinstven skuter, koji je svojim dizajnom i tehničkim rješenjima u potpunosti odskakao od konkurencije. To što ga se u roku 8 godina prodalo u otprilike 70.000 primjeraka dovoljno govori u prilog tome da se tržištu poprilično svidio skuter tako inovativnih tehničkih rješenja kao što su rešetkasti okvir, jednoruka prednja i zadnja vilica te radikalni stilski izričaj. Nažalost, kao i neki drugi prestižni talijanski brendovi, Italjet je nestao zajedno sa Malagutiem i Garelliem. No njegov osnivač, veliki Leopoldo Tartarini koji je preminuo 2015. godine, bi zasigurno bio ponosan na izvrsno odrađen posao svog sina Massima Tartarinija, prvog čovjeka današnjeg Italjeta, a koji sad Dragster vraća u život.
Dok su originalni Italjet Dragster pokretali dvotaktni motori zapremine 50 i 180 ccm (iako ih je nekoliko proizvedeno i s četverotaktnim agregatima 250 ccm), ova nova generacija, koja je upravo stigla na tržište, dolazi s četverotaktnim motorima i oznakama 125 i 200. Oni dolaze sa Piaggiovih polica, imaju 2 bregaste osovine i 4 ventila, Magneti Marelli elektroniku i ubrizgavanje goriva, te s te strane možemo biti u potpunosti mirni što se tiče pouzdanosti samog tekućinom hlađenog stroja.
Mi smo za ovo testiranje dobili na raspolaganje verziju 200, opremljenu pogonskim agregatom od 181 ccm, koji pri 8.000 o/min razvija 17,5 KS, uz najveći okretni moment od 15,5 Nm pri skoro jednako visokih 7.750 o/min. Sa suhom težinom od 124 kg, Dragster je uvjerljivo najlakši skuter na tržištu u kategoriji od 200 ccm što sve rezultira lepršavom i zabavnom gradskom vožnjom, kao i sigurnom brzom vožnjom po manjim stazama zatvorenog tipa, kao što je to, primjerice, ona u Novom Marofu.
Što je u biti Dragster 200?
Italjet Dragster jedini je skuter na svijetu s rešetkastim čeličnim okvirom, koji je pričvršćen vijcima na dvije CNC obrađene aluminijske vilice sprijeda i straga. Takvu jednoruku izvedbu prednjeg ovjesa Italjet naziva ISS, skraćeno od „Independent Steering System“, a taj sustav omogućava vožnju bez prijenosa udaraca uslijed prelaska neravnina na sam upravljač i vožnju bez „dive-in“ efekta, odnosno poniranja prilikom kočenja. Kako ne ponire prednji kraj na kočenju, tako ne dolazi ni do smanjena međuosovinskog razmaka, što čini razliku prilikom iznenadnih i jakih kočenja, posebno u zavojima.
Takav prednji ovjes u biti odvaja rad amortizacije od samog upravljanja, što optimizira vožnju te uz vizualni „wow“ efekt ujedno smanjuje prijenos vibracija i udaraca pri prelasku preko neravnina. I prednji i stražnji amortizer su razvijeni u samom Italjetu, uz svesrdnu pomoć jednog Andree Doviziosa (!), pa ako na sve to dodate i serijske komponente, poput ekskluzivno za Italjet razvijenog Boschevog ABS-a i Brembovih kočionih čeljusti, vidljivo je da Italjetov opis novog Dragstera kao Urban Superbikea nije nimalo pretenciozan.
Uz povećanje međuosovinskog razmaka na 1.350 mm (prije 1.310 mm), Pireli Angel gume dimenzija 120/70-12 sprijeda i 140/60-13 straga te 9 litarski spremnik goriva smješten ispod nogu, kako bi se još više približili idealnom rasporedu masa i snizili težište, u Italjetu su uistinu odradili izvanredan posao, pogotovo ako imamo barem malo trkačkih afiniteta i volimo se makar i u svakodnevnoj vožnji gradom barem povremeno osjećati „race-ready“.
Ovo možda i nije skuter
Prilikom vožnje novog Dragstera prvo primjećujete da je dobro osmišljena ergonomija i pozicija vozača, barem za nekoga ne višeg od 185 cm. Uz dovoljno prostora za stopala i koljena, izvrsno odmjerenu visinu i udaljenost upravljača, tu je i tvrdo ali ergonomski izvrsno sjedište (očito ne i za suputnika) koje je s visinom od 770 mm dovoljno nisko da bi prilikom stajanja bili stabilni na bilo kojem nagibu podloge. Italjet Dragster 200 vas odmah osvaja i već opisanim tipom ovjesa i s tim u vezi za jedan skuter skoro pa nestvarnom stabilnošću te osjećajem prikovanosti za podlogu.
Slijedeće što vas iznenadi su mirnoća i preciznost, kako kod pravocrtnog kretanja, tako i kod ulaska, prolaska i izlaska iz zavoja. Naime, Dragsteru je potpuno svejedno koliko ste i kada nagnuti, otvarate li ili zatvarate ručicu gasa, ili kočite prednjom, zadnjom ili s obje kočnice. Uvijek se osjećate potpuno sigurno, mirno i u potpunoj kontroli. A treba pohvaliti i izvrstan, ne intruzivni ABS, čije ćete djelovanje osjetiti samo laganim vibriranjem poluge kočnice, dok će istovremeno samo ponašanje skutera u vožnji ostati potpuno nepromijenjeno.
Tu si i izvrsne Pirelli Angel gume, koje možda „ne okreću“ tako brzo kao neki drugi ekstremniji modeli Pirellija, no potpuno im je svejedno da li su hladne ili ugrijane, i na kakvoj se podlozi vozite. Uglavnom, krajnji proizvod je uistinu nesvakidašnji skuter, koji je okretan i lagan za voziti kao kakav model od 50 ccm, a istovremeno ima neke vozne karakteristike na kojima bi mu mogli pozavidjeti puno veći i ozbiljniji skuteri, pa i motocikli.
U svemu tome nas je živciralo tek to što je ovjes ipak osjetno pretvrd za loše zagrebačke ceste, pa skuter prilično poskakuje prilikom prelaska preko poprečnih neravnina. Osim toga, loše su pozicionirani neki prekidači, a pogotovo pokazivač smjera, koji se nalazi prenisko i zahtijeva pomicanje cijele šake prema dolje, uz stalni rizik da pritisnete prekidač za trubu. Ah da, i to karakteristično rješenje prednjeg ovjesa ima jednu malu manu, a to je ograničeno zakretanje prednjeg kotača te time smanjena mogućnost manevriranja u mjestu i pri malim brzinama.
Također, cijelo smo vrijeme imali osjećaj lagane „prigušenosti“ samog pogonskog agregata, koji linearno razvija snagu, ali se, u kombinaciji s CVT prijenosom, uopće ne dići eksplozivnošću. Odnosno, bili bi puno sretniji da je jednocilindraš malo pozitivno nervozniji prilikom kretanja s mjesta i međuubrzanja. Da nas se krivo ne shvati; Dragster bez problema prebaci 120 km/h na jednostavnom, malom, ali čitljivom LCD-u, te istovremeno pruža potpunu stabilnost i odsustvo bilo kakvih vibracija. Međutim, cijelo vrijeme je prisutan taj osjećaj da ovjes i kočnice i
maju kapacitet za puno, puno veća opterećenja nego što je to s ovim agregatom raspoloživo u serijskoj verziji skutera.
„Race Base“
I tako dolazimo do mogućeg tuninga Dragstera, za koji nam se čini kao nešto što bi se pod obavezno trebalo napraviti na samom skuteru i prije prve vožnje. Tako Italjet omogućava nadogradnju Dragstera s izuzetno kvalitetnim i za Italjet projektiranim komponentama s potpisom Akrapovič, Malossi, Brembo i Ohlins. Od Akrapoviča se tako mogu nabaviti dva različita slip-ona. Jedan je odobren za cestovnu upotrebu, te sadržava katalizator i zadovoljava sve propise oko dozvoljene buke, pritom povećavajući snagu za 1 KS uz smanjenje težine za 2 kg. Drugi je slip-on namijenjen utrkivanju, te zajedno s trkaćom ispušnom cijevi bez katalizatora donosi 3 KS više i 3,4 kg manje u odnosu na standardnu verziju.
Malossi pak dostavlja kit za spojku, a koji donosi bolja ubrzanja, te će uz novu „race-ready“ elektroniku i novi termički dio biti dostupan kao jedinstveni kit. Što se kočnica tiče, Brembo isporučuje trkaće ručice kočnica uz istovjetne kočione pumpe, a u domeni ovjesa je Ohlins, zajedno s Andreani Suspensions razvio nove amortizere.
Mogu se naručiti i karbonske nadogradnje u vidu prednjeg i zadnjeg blatobrana, prednjeg dijela skutera i oko samog sjedišta. Ali Dragster već i u serijskom izdanju izgleda atraktivno, te će uz predivne kombinacije triju osnovnih boja skutera, odnosno crvene, bijele i crne, okretati glave gdje god se pojavi. Naravno, uz za skuter te zapremine paprenu cijenu od 45.000 kn, ekskluzivnost svake vrste vam je zagarantirana, no ako vam barem mala ekstrovertiranost, u vidu želje za primjećivanjem i ekvivalentnim načinom vožnje, nije zapisana u psihološkom profilu, onda ovo možda ovo nije skuter za vas. I tu ste na gubitku!